Handleiding les 2: Zien
Groep: 3/4
Tijd 30 min
Doel: Aan het eind van de les kunnen de kinderen vertellen dat je met meerdere kleuren 1 kleur
kan maken en dat 1 kleur dus uit meerdere kleuren bestaat.
Materialen: - Een doorzichtige beker
- In stroken geknipte koffiefilter
- Zwarte stift (VANTEVOREN UITPROBEREN!!! En zeker geen permanent marker gebruiken)
- Water om de beker voor 1 cm te vullen
- Eventueel een handdoek of papieren handdoeken om spullen droog te maken
Organisatie: Observatiekring. Zet de kinderen in een kring rondom het digibord. Zorg dat er in het midden van de
kring een tafel staat zodat daarop het experiment kan worden getoond aan de kinderen.
Uitvoering: Stap 1: Er komt wat binnen
Filmpje over prentenboek ‘Blauwtje en Geeltje’.
Wij gaan kijken hoe je kleuren met elkaar kunt mengen om een nieuwe kleur te maken, maar ook
hoe je uit 1 kleur meerdere kleuren kunt halen. We beginnen met het mengen en daarmee ook met
het prentenboek Blauwtje en Geeltje van Leo Lionni.
Stap 2: Aanrommelen
Wij hebben net gezien hoe je van meerdere kleuren 1 kleur kunt maken door ze te mengen. Nu
gaan wij het omgekeerde doen. Wij gaan van 1 kleur meerdere kleuren maken en daarvoor
hebben wij het volgende nodig. De verschillende materialen laten zien die we gaan gebruiken.
Kinderen mogen de materialen bekijken en vastpakken. Na het onderzoeken van de materialen
stel je de vraag: ‘Hoe zou je deze materialen kunnen gebruiken om van 1 kleur meerdere kleuren
te maken?’
Stap 3: Onderzoek en resultaten vastleggen
Vertel stap voor stap wat er moet gebeuren.
- Teken, met de zwarte stift, een stip van ongeveer 1 cm breed op de koffiefilter. Zorg ervoor dat er tussen de onderkant van de filter en de onderkant van de stip een ruimte van 2 cm is.
- Vul de doorzichtige beker met 1 cm water.
- Zet de filter met stip in het water en zorg dat de stip boven water blijft. Dit is om de voorkomen dat de stip in het water uitloopt. Maak desnoods de koffiefilter vast met plakbandje.
- Wacht tot de koffiefilter het water opneemt en de stip naar boven uitloopt.
- Laat de kinderen kijken (observeren) wat er gebeurt.
Stap 4: Vertel het elkaar
Nadat de proef voorbij is laat je kinderen vertellen wat ze hebben gezien.
- Hoe is de proef begonnen?
- Wat gebeurde er toen de koffiefilter in het water kwam te staan?
- Welke kleuren zij er uit de zwarte stip gekomen?
Stap 5: Toepassing en de juf/meester vertelt (verdiepeing of verbreding)
Toepassen: Kinderen in hun eigen groep laten experimenteren met andere kleur stiften.