Handleiding les 4: Evenwicht
Les: Zintuigen; evenwicht
Groep: Groep 1 t/m 4
Tijd: Ongeveer 30 minuten. Eventueel langer of korter, afhankelijk van tijd genomen voor opdrachten die kinderen individueel uit kunnen voeren.
Doel: Aan het eind van de les hebben de kinderen ervaren hoe moeilijk evenwicht is. Ook hebben zij gezien hoe verschillende dieren hun evenwicht houden.
Ook hebben zij geprobeerd welke voorwerpen zij het makkelijkst op hun hoofd kunnen laten liggen/staan.
Materiaal:
- Gekleurde papieren of stroken om een lijn te maken
- Plaatjes uit de PowerPoint op het digi-bord weergeven.
- Boeken
- Appels of dennenappels
- Flesje water
- Andere voorwerpen om op het hoofd te laten ‘balanceren’.
Organisatie:
Uitvoering: Zie Praktische didactiek voor natuuronderwijs (paarse boek) blz. 78
- Er komt iets binnen; De kinderen krijgen eerst uitleg over evenwicht. Wat is het precies en hoe werkt het voor dieren.
- Aanrommelen; De kinderen gaan aan de slag met voorwerpen en proberen deze
- Onderzoek en resultaten vastleggen; Met verschillende spullen op je leggen en daarmee lopen zonder het te laten vallen. De kinderen laten door de opdracht uit te voeren zien dat ze dit kunnen.
- Vertel het elkaar; Ervaringen delen wat ging goed en wat was nog moeilijk. Het delen van de ervaring gebeurd via een tweetal gesprek.
- Toepassing en juf/meester vertelt;